Får du for lidt motion, eller vil du gerne tabe dig en lille smule, så kan du nemt gå dig slank. Gåture som motion er ikke den motionsform der giver mest, men det er langt bedre end ingenting, og du kan nemt lave gode resultater ved at gå lange ture ofte.

Indhold i denne artikel

Vi starter lige med en indholdsfortegnelse, så du kan springe i artiklen hvis ikke du orker at læse det hele:

Tænk over hvad du putter i munden

Tænk på hvad du spiser hvis du gerne vil tabe dig eller holde din nuværende vægt.Din kost er nok den vigtigste parameter du kan skrue på hvis du ønsker at tabe dig. Hvis du som jeg godt vil lidt ned i vægt, så kan jeg anbefale dig at prøve at lave om på din kostvaner. Jeg tager ikke om en slankekur. Slankekure er et helvede. Jeg tænker på ganske få ændringer, som kan betyde alverden for din vægt.

Jeg er helt vildt glad for mad. Jeg er typen der kan spise til jeg revner – især når noget smager rigtig godt. Det er dog ikke sundt, og det gør også at jeg nemt tager på i vægt.

For ca. et halvt år siden (i skrivende stund), begyndte jeg dog at lave om på mine dårlige drikke- og spisevaner. Alene dét har hjulpet mig af med en masse kilo. Dette har sammen med nogle gåture i ny og næ gjort at jeg har tabt mindst 15 kilo på dette halve år. Jeg aner ikke hvad jeg præcist har tabt mig, da jeg først er begyndt at gå på vægten for nyligt.

Tidligere havde jeg nogle dårlige drikke- og spisevaner der gjorde at mit daglige kalorieindtag var alt for højt, så kiloene over nogle år langsomt var røget på sidebenene.

Mine dårlige drikke- og spisevaner:

  • Jeg spiste for få gange om dagen, og overspiste alt for meget – især ved aftenmåltidet.
  • Jeg spiste ofte inden jeg gik i seng.
  • Jeg drak alt for meget sodavand, juice, saftevand og lignende sukkerholdige drikke.
  • Jeg spiste alt for få grønsager, for lidt salat og for lidt frugt.
  • Jeg spiste for meget slik, chips og chokolade

Disse vaner startede jeg med at lave om på for godt et halvt år siden.

De væsentligste ændringer:

Det er vigtigt at pointere at alt dette ikke er lavet om fra den ene dag til den anden, men ganske langsomt, sådan så det er til at holde ud og sådan så det ikke føles som den tortur en slankekur ofte kan føles som om. Jeg betragter det ikke selv som en slankekur, men blot som nogle sunde livsstilsændringer, som ikke betyder alverden når det gennemføres langsomt og med gode resultater til følge.

De vigtigste ændringer:

  • Jeg drak mindre og mindre sodavand, saftevand, is the, juice og lignende. Dette blev erstattet af vand. Det er sundere og langt mindre sukker og kalorieholdigt.
  • Jeg begyndte at spise mellemmåltider, så jeg ikke var så sulten ved aftensmaden. Jeg startede med frugt og evt. et stykke rugbrød med pålæg. Senere har jeg fundet ud af at der er mange gode ting i nødder. Og ikke mindst en masse energi. Jeg spiser derfor i dag tit blot en håndfuld nødder (af forskellig slags) mellem hvert hovedmåltid. Derudover måske en enkelt frugt og så drikker jeg masser af vand.
  • Jeg spiser sjældent noget inden sengetid. Er jeg sulten efter aftensmaden spiser jeg igen en håndfuld nødder og drikker masser af vand. Tidligere spiste jeg frankbrød med nutella og andre usunde ting.
  • Jeg spiser langt mere salat og/eller grøntsager end tidligere. Når hoveddelen af din mad består at sunde ting, så som salat eller grøntsager, så kan jeg næsten spise samme mængder som tidligere, men det er bare sundere ting. Mine mellemmåltider gør dog at jeg ikke længere er så sulten ved aftensmaden, og derfor naturligt ikke spiser så meget ad gangen som før. At spise tit skulle jo også hjælpe på din forbrænding siger de kloge.
  • Jeg spiser sjældent slik, chips og chokolade.

Det vigtigste jeg har gjort er altså at erstatte alt det jeg tidligere drak med vand. Jeg drikker i dag vand til ALLE måltider. Det har jeg vænnet mig til nu, og det er fedt!

Det anden vigtigste jeg har gjort er at sørge for at få nogle sunde snacks til mellemmåltider, så jeg ikke er så sulten til hovedmåltiderne. Nødder, frugt og vand kan anbefales.

Det tredje vigtigste jeg har gjort er at spise salat og/eller grøntsager til hvert et måltid. Og at hovedparten af indholdet på tallerkenen er grønt. Og hvis jeg gerne vil have lidt mere, så fylder jeg kun op af det grønne.

Der er også andre småting der kan hjælpe på din kost, hvis du som mig har en tendens til at spise for meget ved hvert enkelt måltid. Så kan du f.eks.:

  • Drikke et stort glas vand (eller 2) inden du skal spise. Og gerne 10 minutter før du spiser. Så vil du nå en mæthedsfornemmelse hurtigere.
  • Sørge for at portionsanrette din mad. Hvis du bestemmer dig for på forhånd at du kun må få en portion af en bestemt størrelse, så kan du anrette din mad inden du sætter dig til bords, sådan så det er “sværere” for dig at tage anden gang. Det gælder primært om at pakke maden væk inden du spiser, så du kun har det på tallerkenen inden for rækkevidde. Jeg havde før tendens til at hyggespise, selvom jeg var mæt. Derfor kan det være en rigtig god ide at portionsanrette på forhånd.
  • Har du en partner eller andre i husstanden, så kan i evt. hjælpe med at motivere hinanden ved bare at snakke om tingene. Det kan sagtens lade sig gøre – endda selvom i ikke alle følger “reglerne”.

Derfor er det ikke en slankekur:

Jeg føler ikke selv jeg er på kur. Slet ikke faktisk. Det er der følgende grunde til:

  • Når jeg er sulten, så spiser jeg. Det er bare mere fornuftige ting jeg spiser i forhold til tidligere.
  • Jeg spiser stadig usunde ting, og er på ingen måde fanatisk med det. Jeg går ligeså meget på cafe og restaurant (og bestiller hvad det passer mig) som før. Det eneste jeg har lavet om her, er størrelsen på min cola. Eller måske bestiller jeg vand.
  • Jeg spiser også slik, chips og drikker en cola i hyggestunder. Der er ingen faste regler. Det må bare ikke tage overhånd.

Jeg har det super godt med ændringerne og ikke mindst vægttabet og jeg føler ikke at ændringerne har været tortur på nogen måde. Faktisk er jeg blevet mere glad, da jeg tidligere nemt kunne få dårlig samvittighed over alt spise alt for mange usunde ting. Og jeg har også fået meget mere energi af at spise mellemmåltider, så jeg faktisk aldrig er sulten mere på samme måde som før. Det er også noget der har hjulpet en smule på humøret, da jeg er typen der bliver gnaven når jeg er sulten. 🙂

Gå dig slank

Når du har nogenlunde styr på kosten, så kan du tabe dig yderligere ved at gå dig slank. Der skal ikke nødvendigvis så meget til, og du skal huske at alt den motion du får taget dig sammen til er bedre end ingenting. Bliv hellere glad over det du får gjort end trist over det du ikke fik gjort.

Mine kostændringer og nogle ganske få gåture har gjort at jeg har kunne tabe mig 15 kilo. Det er dog langt fra det eneste det har gjort for mig. Jeg har et arbejde hvor jeg sidder foran computeren hele tiden – og sjældent kun i 8 timer om dagen. Derfor er motion ekstra vigtig for mig, da jeg i min dagligdag næsten ikke rører mig, så det er jeg nødt til at gøre i fritiden.

Jeg kan f.eks. mærke på ryggen at gåture gør en masse godt for mig når jeg tager en lang gåtur. Minimum en gang i ugen. Det får jeg ikke engang gjort lige nu, men jeg trapper langsomt op og får tingene sat i system. Jeg får langsomt tillagt mig nogle nye og sundere vaner end jeg har været vant til.

Jeg tror meget på at det netop handler om langsomt at fjerne sine dårlige vaner og få lavet nogle nye sundere vaner. Og så at få tingene sat i system. Det er ikke noget du kan gøre fra den ene dag til den anden, men du skal starte et sted og så kan du altid bygge på.

Jeg kan varmt anbefale gåture som motion, hvis du vil tabe dig eller bare røre dig en smule. Det virker fremragende. Så hvis du ikke er så meget til løb, cykling eller andre sportsgrene eller motionsformer, så er gåture et rigtig godt alternativ. I næste afsnit kigger jeg lidt på hvordan du gør dine gåture til sjov motion.

Motivation og sjov motion

Gå dig slank med forhindringer som f.eks. trapperMotivation kan være et af de vigtigste nøgleord for at komme i gang med at dyrke lidt motion. Og ville det ikke være fedt hvis du kunne lave sjov motion. Der findes sikkert motion du synes er sjovt, men så er det måske ikke så let tilgængeligt, fordi det er holdsport, er skemalagt for meget eller måske foregår det langt fra din bopæl eller noget helt andet.

For mig at se er der faktisk ikke nogle ulemper ved at bruge gåture som motion. Der er også en række muligheder for at gøre gåture til sjov motion, sådan så det rent faktisk kan være motiverende at gå dig slank. Fordelene ved gåture er f.eks.:

  • Du kan gøre det hvor som helst og når som helst. Det behøver ikke at skemalægges. Du kan gøre når det passer ind i dit program.
  • Du har mulighed for at køre hen et sted hvor naturen er flot og spændende.
  • Du har mulighed for at gå sammen med en anden (eller andre) sådan så i kan snakke imens. Pulsen kommer jo ikke så højt op, så i ikke kan snakke sammen. Denne metode benytter jeg mig selv af sammen med både min familie og en god ven. Så får jeg motion og super godt selskab på samme tid.
  • Du har mulighed for at gå alene og er ikke afhængig af andre.

Kniber det lidt med motivationen, så kan du evt. overveje at anskaffe dig en hund. Så skal du jo ud med den, og det at have en hund med på turen gør den jo også meget sjovere. Det er selvfølgelig drastisk at købe end hund for at komme til at gå mere, men du kan også slå dig sammen med nogle hundejere på dine gåture, eller tilbyde nogle hundeejere at gå med deres hunde for dem.

Går du meget alene, så er der nogle ting der kan gøre gåturen sjovere og mere motiverende. Det kan f.eks. være:

  • At du måler hvor langt du går, din hastighed, og meget andet. På den måde kan du køre konkurrencer imod dig selv eller andre, eller bare følge med i hvor langt du har gået på en bestemt rute og hvor langt du har gået i alt. Alt dette kan du gøre gratis med en  APP til din smartphone. Jeg benytter det selv, og det giver en ekstra motivation at jeg kan se hvor langt jeg har gået. Så kan jeg altid se om jeg kan gå længere eller hurtigere næste gang på samme rute. Jeg benytter Endomondo Sports Tracker til dette. Læs mere om det her.
  • Sørg for at have noget godt musik i ørerne. Bruger du Apple produkter kan du finde de mest populære sange og album på iTunes her. Det kan også være lydbøger eller spændende podcasts. Du kan også vælge bare at høre radio via din smartphone. Under alle omstændigheder, så kan du nemt få gåturen til at gå som en leg, hvis du har noget spændende eller godt at lytte til undervejs.

Ud over en kostændring og nogle gåture i ny og næ, så er der en anden ting der har hjulpet mig ekstremt meget, til hele tiden at tænke fornuftigt i forhold til mine madvaner og til motion. Jeg har anskaffet mig en badevægt. Og jeg vejer mig tit flere gange om dagen. Der er simpelthen gået sport i det. Og jeg kan se hvilke konsekvenser det har for vægten hvis jeg har dyrket for lidt motion og/eller spist for usundt.

I flere år var jeg slet ikke på vægten. Og i den periode skænkede jeg det ikke en tanke og anede faktisk slet ikke hvad jeg vejede og at det var ALT for meget. Det er der nu gjort noget ved, og en badevægt har været en vigtig ting i den proces. Se hvor du kan købe en badevægt og andet udstyr i næste afsnit.

Udstyr til gåture/vægttab

For at give dig selv det bedste udgangspunkt og for at holde dit motivationsniveau, kan du overveje noget af nedenstående udstyr for at holde gang (eller få gang) i dine gåture som motion.

  • Løbesko: Du kan jo sagtens gå i almindeligt tøj og sko, men et par gode løbesko er nok bedst at gå/løbe i. Det synes jeg helt klart selv. Især hvis du går langt og ofte i løbet af en uge. Find løbesko til mænd lige her og løbesko til kvinder lige her.
  • Pulsur: Hvis du ønsker at måle din puls og meget mere, så kan et pulsur måske både gøre turene mere spændende og motiverende. Find dem her.
  • iPod/MP3 afspiller: Ønsker du at kunne afspille musik, lydbøger eller podcasts, så kan du måske bruge din smartphone. Ønsker du noget mindre så kan du købe en iPod eller en MP3 afspiller. Find dem her.
  • Badevægt: Ønsker du at tabe et par kilo, eller bare holde øje med vægten, så er en god badevægt et must. Jeg vil anbefale en der kan måle i 100 grams intervaller. F.eks. en af dem her. Ønsker du meget mere end bare en badevægt, så skal du prøve denne.

Hvad mener du?

Har du gode erfaringer med at gå dig slank eller gåture som motion, så vil jeg meget gerne høre hvad du gør for at holde dampen oppe. Skriv gerne en kommentar herunder.