Vi ved alle, at motion og bevægelse har en lang række helbredsfordele. Alligevel kan det være svært for mange at få det passet ind i en hverdag, der er fyldt op med mange andre gøremål.

Det er derfor helt essentielt, at motion er noget man nyder at dyrke, uge efter uge, måned efter måned.

Vi giver dig her 3 forslag til, hvordan du kan gøre din daglige træning langt sjovere.

#1: Find en aktivitet, som du er helt vild med at dyrke

Uanset om man er vant til at dyrke motion eller ej, vil der helt sikkert være en bestemt aktivitet eller sportsgren, som man kan forelske sig i. Når først man har fundet passionen for en given disciplin, kan det faktisk være svært at stoppe igen.

Fodboldspilleren, der løber sig igennem en hel kamp uden at tænke på om han er forpustet eller træt. Samt golfspilleren, der står så fokuseret inden han svinger, at hele hans sind er rettet mod denne bevægelse. Det er begge eksempler på mennesker, der har fundet en aktivitet, som de er blevet helt vilde med.

#2: Gør det til en konkurrence

Indrømmet – det er ikke alle mennesker, der er lige konkurrencemindede. Ikke desto mindre, så har næsten alle gemt et konkurrencegen inden i sig, på enten den ene eller den anden måde.

Dette kan virkelig bruges positivt i forbindelse med motion. Uanset om det en daglig gåtur, styrketræning eller vandpolo, så kan der inkorporeres et konkurrenceelement, der kan gøre det hele langt sjovere.

Hvis du eksempelvis gerne vil gå noget mere i hverdagen, hvad så med at bruge din telefon eller dit ur til at tælle dine daglige skridt? På den måde kan du sætte et mål for, hvor mange skridt du skal få gået hver dag.

Herfra kan du så finde et familiemedlem, en kollega, en ven/veninde eller lignende og konkurrere med. Det gør aktiviteten langt sjovere og giver et boost på de dage, hvor motivationen måske ikke er på sit højeste.

#3: Del glæden med dine venner eller familie

Vi mennesker er flokdyr og det er også tilfældet, når det kommer til motion.

Nogen foretrækker ganske vidst at træne alene. De fleste vil dog få langt mere succes, hvis de teamede op med en anden. Det kan være alle, lige fra en kæreste, kone, ven, kollega, søster eller anden bekendt.

Den kæmpe fordel der ligger i at træne 2 eller flere sammen, kommer af fællesskabet. De dage, hvor du måske ikke lige er mest motiveret, kan din træningsmakker overtale dig til at komme til træning alligevel. Og omvendt, når du har en super god dag, kan det være at din træningsmakker bare ikke orker at træne. Så kan du så hjælpe ham eller hende med at få trænet den dag.

På den måde kommer I begge langt oftere afsted til træning. Samtidig med at det er langt sjovere at træne med en anden, der både kan presse og hjælpe en til større fremgang.